Відділ освіти
Бориславської міської ради
Центр дитячої та
юнацької творчості
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
для творчих учнівських об’єднань
закладів позашкільної освіти
( екологo-натуралістичного та
декоративно-ужиткового напрямів )
« ЕКОДИЗАЙ В ІНТЕР’ЭРІ »
АВТОР: Методист
ЦДЮТ
Яців Ірина
Романівна
2017р. Борислав
« Пояснювальна
записка »
Актуальність програми полягає в екологізації
змісту дизайн-освіти на основі принципів та засобів екологічного дизайну інтер’єру
та формування екологічного світогляду як важливої складової професійної культури вихованців.
Екодизайн – це такий дизайн, естетична
цінність якого зростає, або, принаймні, не зменшується з плином часу; це
дизайн, який включає в себе екологічні аспекти під час формоутворення об'єктів і
сприяє виникненню досконалішої культури виробництва і споживання"
В умовах збільшення населення й споживчих
потреб суспільства проблема обмеженості природних ресурсів потребує нових
підходів її вирішення, зокрема засобами екологічного дизайну: впровадження безвід ходних технологій; використання
традиційних ресурсів для певної місцевості та зниження матеріальних і
енергетичних витрат (ефективне матеріаловкладення ); багаторазове використання
продуктів і пропозиція споживачеві товарів і послуг, що забезпечують
природозберігаючий та природовідтворювальний спосіб життя (довговічний
(позачасовий) дизайн); створення об'єктів,
які можна буде утилізувати, не завдаючи шкоди природі.
З
давніх часів природа була стимулом творчого натхнення у всіх видах мистецтва.
Програма
розрахована на один рік навчання
для дітей середнього шкільного віку загальноосвітніх шкіл – 144 год. на рік, 4
год. на тиждень .
Програма розроблена на основі особистісно-орієнтованого
навчання.
Значна увага приділяється розробці
вихованцями власних дизайнерських проектів.
Учні вчаться застосовувати природні матеріали у поєднанні з сучасними
технологіями; утилізації використаних
матеріалів; використовують матеріали,
які раніше вважались відходами людської цивілізації. Програмою передбачено
захист учнівських проектів, що стимулює їх діяльність та збільшує вартість
виготовлених композицій.
Під час навчання вихованці поступово
опановують різні техніки, прийоми виготовлення різноманітних виробів. Вони
збагачують знання про взаємозв'язок матеріалу,
форми й декорування виробів, їхню залежність від призначення, поняття про симетрію, асиметрію, кольорову гармонію, закріплюють
набуті навики та вміння, опановують нові. Вони самостійно складають план роботи
над виробом, працюють з ескізами, кресленнями, розробляють інструктивні картки.
Програма інтегрує знання гуртківців з
флористики, кімнатного квітникарства, коренепластики, народознавства.
Корисними є екскурсії до місцевих
спеціалізованих маазинів, зустрічі з народними умільцями.
Метою навчальної
програми є формування ключових компетентностей гуртківців засобами екодизайну.
Основні завдання програми полягають у
формуванні таких компетентностей:
Ø Пізнавальна – ознайомлення
з поняттями та знаннями, що стосуються екодизайну;
Ø Практична –
сприяє оволодінню навичками та методикою екодизайну;
Ø Творчої –
забезпечує формування творчих здібностей, розвиток естетичних смаків;
Ø Соціальна –
сприяє вихованню дбайливого ставлення до надбань світової культури, природи,
професійному самовизначенні.
Завдання програми:
-
Ознайомлення гуртківців з різними стилями дизайну
-
систематизація знань з природничих дисциплін;
-
надати знання з основ
екодизайну,
-
навчити використовувати натуральні матеріали у
поєднанні з сучасними техніками , що
сприяє утилізації використаних матеріалів ;
-
формувати вміння і навички працювати з різними
природніми та штучними
матеріалами ;
-
виховувати культуру праці, почуття прекрасного.
-
Усвідомлення національної ідентичності та формування
толерантного ставлення до історії і традицій інших народів.
Програма
передбачає проведення занять у формі - лекцій, практичних занять ,
складання проектів озеленення, екскурсій в природу з метою збору природнього
матеріалу.
Формами
контролю за результативністю навчання є усне
опитування у вигляді діалогу з педагогом або іншими вихованцями; різноманітні
вікторини та ігри; врахування результатів участі вихованців гуртка у різних
конкурсах і виставках, захист проектів.
Навчально - тематичний план
№
з\п
|
Назва розділу
|
Кількість годин
|
||
Теоретичні заняття
|
Практичні заняття
|
Разом
|
||
1.
|
Вступ
|
2
|
2
|
4
|
2.
|
Основи екологічноо виховання
|
2
|
2
|
4
|
3.
|
Основи екодизайну
|
2
|
1
|
6
|
4.
|
Лісова скульптура
( коренепластика )
|
25
|
6
|
21
|
5.
|
Арома-саше – природній ароматизатор
|
6
|
4
|
10
|
6.
|
Друге життя рослин
( флористика )
|
16
|
8
|
24
|
7.
|
Мотузкова фантазія
|
4
|
6
|
10
|
8.
|
Квіти як елемент елегантного інтер’эру
|
16
|
10
|
26
|
9.
|
Обереги – магічність і декор оселі.
|
10
|
14
|
24
|
10.
|
Декорування в стильовій єдності з інтер’єром
|
10
|
10
|
20
|
11.
|
||||
Разом
|
144
|
|||
І. ВСТУП ( 4 год )
1.Ознайомлення
гуртківців з планом роботи гуртка.
Інструктаж з техніки безпеки.
2.
Екскурсія по СЮНу.
ІІ. ОСНОВИ
ЕКОЛОІЧНОГО ВИХОВАННЯ ( 4год.)
1. Природнє середовище – незмінний
партнер людини в її повсякденному житті.
Практична робота
2. Перегляд тематичного відеофільму.
ІІІ. ОСНОВИ
ЕКОДИЗАЙНУ( 6 год. )
1.Екологічні
аспекти дизайну.
2.Екодизайн
як один із методів вирішення екологічних
проблем.
Практична
робота
3. Створення проекту екодизайну приміщення
ІУ. ЛІСОВА
СКУЛЬПТУРА
( КОРЕНЕПЛАСТИКА 21
год.)
1.Історія
виникнення виробів з коренепластики.
2.Об’єкти коренепластики .
3.Місця
заготівлі та правила заготівлі фрагментарних заготовок.
4.Інструменти і допоміжні матеріали в коренепластиці.
5.Різновиди
жанрових скульптур.
6.Обробка
матеріалу.
7.Створення
майбутнього образу( полірування, різьблення ,вигин )
8.Кріплення
готового виробу (фіксація )
Практичні роботи :
9.
Екскурсія з метою збору коріння дерев та
коряг.
Інструктаж
з б\ж.
10. Виготовлення
одиночних предметів декору.
11.Виготовлення
складних композицій.
У.САШІ – ПРИРОДНІЙ
АРОМАТИЗАТОР ( 10 год.)
1.Історія створення виробу.
2.
Зовнішній вигляд (форма, упаковка)
декору.
3. Ароматна
основа ( пелюстки квітів, ароматні лікарські трави, ефірні масла).
Пр. робота:
4. Виготовлення саші у
вигляді подушечки.
5.
Виготовлення саші у вигляді настінного
мішечка
УІ. ДРУГЕ ЖИТТЯ РОСЛИН ( ФЛОРИСТИКА 24 год.)
1.Композиції
з сухого природного матеріалу - їх
цінність, оригінальність, неповторність.
2.Асортимент
рослин для композиції та букетів.
3.Одно-
та багаторічні рослини для засушування.
4.Плоди
ягідних і хвойних кущів та дерев.
5.Допоміжні
матеріали для створення композицій( посуд, тканина, гілки, основа,зрізи дерев.)
6Принципи
композиційного вирішення ,силуетні та об’ємні
композиції.
7.Форма,
лінії майбутнього шедевру.
8.Явище
контрасту , гармонія.
Практичні роботи:
9.Екскурсія
в у спеціалізований магазин-салон « Орхідея »
10.Створення
настінних композицій.
11.Створення
напільних композицій..
12.Створення
композиції « Флакон з насінням , горіхами ».
УІІ. КВІТИ ЯК ЕЛЕМЕНТ ЕЛЕАНТНОГО
ІНТЕРЄРУ (26 год.)
1.Значення
кімнатних рослин у житті людини.
2.Поділ
рослин за декоративними властивостями.
3
Декоративно- листяні рослини – палітра кольорів
4.Види ,
вимоги до утримання декоративно-лисяних рослин.
5.Красивоквітучі
– улюблениці жінок.
6.
Кактуси і пальми заморські екзоти.
7.
Мистецтво бонсай – мініатюрний ландшафт.
8. Типи
озеленення ( вертикальне, горизонтальне, солітери , рослинні люстри)
Практична
робота
9.
Створення композиції в стилі « Зелена колба »
10.
Створення композиції в стилі « Зелена вітрина »
11.
Сврпення композиції в стилі « Тропічний сад »
12.
Створення композиції в стилі « Міні сад із сукулентів »
13.
Створення композиції в стилі « Зимовий сад »
УІІІ. МОТУЗКОВІ
ФАНТАЗІЇ ( 10 год.)
- Історія виникнення декорування в даному
стилі.
- Декоративні можливості і функціональне
призначення виробів з мотузки і канату.
Практична робота
- Декорування ваз.
- Декорування картин.
- Декорування скриньок.
ІХ. ОБЕРЕГИ – МАГІЧНІСТЬ І ДЕКОР ОСЕЛІ ( 24 год.)
1. Історія виникнення оберегів.
2. Поняття про оберіг.
3. Види українських оберегів.
4. Складники оберегу. Їх значення і
символіка.
5. Організація художнього
конструювання ( форма, пропорція, кольорова гамма.
Практична робота
6. Перегляд тематичного відеофільму
« Оберіг у житті української родини ». Його обговорення.
7. Екскурсія у спеціалізований
магазин « Берегиня »
8. Розробка і обговорення дизайну майбутніх
робіт.
9. Виготовлення оберегу « Дідух – символ родинного щастя ».
10.
Виготовлення оберегу « Різдвяні павуки ».
11.
Виготовлення оберегу «
Мішок достатку ».
12.
Виготовлення « Підкова на щастя ».
Х. ДЕКОРУВАННЯ В СТИЛЬОВІЙ ЄДНОСТІ
З ІНТЕР’ЄРОМ ( 20 год)
1.Класичний стиль – еталон гарного смаку,.
2.Японський стиль – філософія мінімалізму.
3.Африканський стиль - дихання спекотної країни.
4.Середноморський стиль-атмосфера відпочинку.
5.Сільський стиль( сільська романтика ) – Прованс.
Практичні роботи :
6.Перегляд тематичних
відеофільмів.
7.Створення композицій в японському стилі ( Ікебана ,
Ошибана )
8.Створення композицій в класичному стилі .
9.Створення композицій в середньоморському стилі .
10.Створення композицій
в стилі Прованс.
ХІ. ПІДСУМКОВІ ЗАНЯТТЯ ( 4 год.)
1. Підсумки роботи гуртка за рік.
2. Виставка робіт гуртківців.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- екологічні
тенденції ХХ і ХХІ ст.;
- історію формування
понять „екологічний дизайн”, „біоніка”;
- основні принципи
композиції;
- головні напрями і
принципи формотворення у сучасному дизайні;
- основні властивості
кольорів та їхнє співвідношення;
- властивості різних
матеріалів: деревини,
канатів, тканини, тощо;
- прийоми роботи з
різними матеріалами;
- види декоративного
оформлення готових виробів;
- правила поведінки
та безпеки під час занять.
Вихованці мають вміти:
- здійснювати аналіз
екологічної проблематики в дизайні;
- працювати з
різноманітними джерелами інформації;
- складати план
роботи над виробом;
- виконувати малюнки
та ескізи виробу;
- користуватися
схемами, кресленнями виробів, технологічними картками;
- застосовувати
головні принципи біодизайн;
- підбирати необхідні
матеріали для виготовлення виробів;
- виготовляти
нескладні вироби з природного матеріалу та матеріалів вторинного використання.
- самостійно
аналізувати якість виконання своєї роботи.
Вихованці мають
набути досвід:
- виготовлення декору з використанням
природних та штучних матеріалів;
- створення творчих проектів;
ЛІТЕРАТУРА
1. Гура Л. П.
Прикрась свій дім. — К.: Техніка, 1990.
2. Дизайн.
Иллюстрированный словарь-справочник / под общ. ред. Г.Б. Минервина и В.Т.
Шимко. – М. : Изд-во „Архитектура-С”, 2004. – 288 с
3. Кучерявий В.П.
Екологія. – Львів : Світ, 2000. – 500 с.
4. Легенький Ю.Г. Від
ремесла до творчості. — К.: Час, 1990.
5. Прусак В.Ф.,
Лук'янчук Н.Г., Кріль Д.Я., Кохалевич М.І. Екологічний дизайн: конспект лекцій.
– Львів : НЛТУ України, 2007. – 190 с.
6. Туниця Ю.
Екологічна Конституція Землі. Ідея. Концепція. Проблеми. – Львів : Видавничий
центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2002. – 298 с.
7. Капранова Н. Н.
Комнатнье растения в интерьере. Изд-во Московского
университета. — М.:
1989. — 187 с.
8. Клеванская Т. М.,
Панкратов В. П. Цветочная аранжировка. — М.: Агро-
промиздат, 1988.
9. Корниенко Т. С.
Добруцкий И. И. Искусство цветов: Иллюстрирован-ное
методическое пособие
по технике аражировки цветов. — К.: МСВП «Компьютерньїе системи», 1992. — 175
с.
10. Приходько С. Н.
Цілюща флора у вашій кімнаті. — К.: Наукова думка, 1990. 144с.
11. Сележинський Г. В. Прекрасні супутники наші.
— К.: Молодь, 1989.
12. Сидорова М.А .
Европейская флористика. — М.: Ниола — Пресс, 2007. —
Додатки до деяких практичних
занять
ІУ. Розділ: Лісова скульптура (
коренепластика)










У. Розділ: Арома –саше –
природній ароматизатор



УІ. Розділ: Друге життя рослин (
Флористика )




УІ. Стилі інтер’єру


Японський стиль


Сільський стиль
УІІ. КВІТИ ЯК ЕЛЕМЕНТ ЕЛЕАНТНОГО ІНТЕРЄРУ
Пальми




Декоративно-листяні




Красиво – квітучі рослини



Кактуси



Бонсай


Типи озеленення:
Солітери


Сад в пляшці


Зелені люстри


Зелена стіна



УІІІ. Мотузкова фантазія




Х. Обереги






Немає коментарів:
Дописати коментар